Przeniesienie handlu do internetu – dobre rozwiązanie na niepewne czasy?
Wiele firm, które jeszcze do niedawna prowadziły jedynie handel w punktach stacjonarnych, dziś z powodzeniem realizują także (bądź jedynie!) sprzedaż internetową. Choć handel w sieci był popularny już dużo wcześniej, ostatnie zmiany związane z epidemią sprawiły, że internet wydaje się bezpiecznym miejscem do prowadzenia działalności gospodarczej. Ale czy na pewno?
Koncepcja sprzedaży
Nie każda firma ma możliwość rozpoczęcia handlu w sieci. Wynika to z faktu, że niektóre z nich trafiają do klientów, którzy zwykle nie kupują w internecie. Są to przede wszystkim seniorzy, ale i niektóre młodsze osoby, które cenią sobie możliwość tradycyjnego odwiedzenia sklepu stacjonarnego. Co więcej, w niektórych sektorach handlu sprzedaż internetowa jest bardzo problematyczna, szczególnie gdy firma oferuje produkty z krótką datą ważności bądź wymagające specyficznego przechowywania. Każdy, kto wkracza do internetu, powinien mieć opracowaną koncepcję sprzedaży oraz plan na to, jak rozreklamować się w sieci.
Nowy plan organizacyjny
W sklepie stacjonarnym wszystko funkcjonuje na mniej więcej stałym poziomie – pracownicy przyjmują dostawy, obsługują klientów, przyjmują reklamacje czy rozliczają kasę. W internecie sprawa wygląda nieco inaczej, dlatego chcąc prowadzić sprzedaż internetową konieczne będzie przeorganizowanie stanowisk pracy, zmiana obowiązków pracowniczych czy nawet redukcja personelu. Zanim więc zaczniemy handel w internecie, konieczne jest dobre przemyślenie kwestii stricte organizacyjnych. W innym przypadku rzucimy się na głęboką wodę, na której zwyczajnie możemy sobie nie poradzić. Dodatkowo może zajść konieczność przeszkolenia pracowników z obsługi systemów komputerowych – obsługa klienta w internecie to nie to samo, co w sklepie stacjonarnym.
Duża konkurencja
W internecie nie jest łatwo się przebić. Możliwość dotarcia do nowych, a nie tylko lokalnych, klientów, niższe koszty prowadzenia działalności, ominięcie wszelkich zakazów handlu – to właśnie kusi większość właścicieli sklepów, którzy pieczołowicie rozważają możliwość przeniesienia się do sieci. Niestety, powoduje to znaczny wzrost konkurencji, która już teraz wcale nie jest mała. Należy więc zainwestować w dobrą reklamę, najlepiej internetową, aby móc trafić do potencjalnych klientów. Choć wielu konsumentów deklaruje chęć robienia zakupów w sieci, zwykle mają już oni swoje sprawdzone sklepy, z których zamawiają towar. Musimy więc przekonać do siebie klienta, na przykład licznymi promocjami czy rabatami. Niestety, oznacza to dla nas, przynajmniej w początkowym etapie działalności, ryzyko zmniejszenia przychodów bądź też nawet poniesienia straty.
Może spodobać Ci się również:
Promowanie firmy to działania, na które decyduje się większość przedsiębiorców. Ponadto oprócz samych działań mających na celu poprawę funkcjonowania przedsiębiorstwa ważna jest również strategia marketingowa. Czym dokładnie jest strategia marketingowa…
Czytaj więcej