Przeniesienie handlu do internetu – dobre rozwiązanie na niepewne czasy?

Przeniesienie handlu do internetu - dobre rozwiązanie na niepewne czasy?

Wiele firm, które jeszcze do niedawna prowadziły jedynie handel w punktach stacjonarnych, dziś z powodzeniem realizują także (bądź jedynie!) sprzedaż internetową. Choć handel w sieci był popularny już dużo wcześniej, ostatnie zmiany związane z epidemią sprawiły, że internet wydaje się bezpiecznym miejscem do prowadzenia działalności gospodarczej. Ale czy na pewno?

Koncepcja sprzedaży

Nie każda firma ma możliwość rozpoczęcia handlu w sieci. Wynika to z faktu, że niektóre z nich trafiają do klientów, którzy zwykle nie kupują w internecie. Są to przede wszystkim seniorzy, ale i niektóre młodsze osoby, które cenią sobie możliwość tradycyjnego odwiedzenia sklepu stacjonarnego. Co więcej, w niektórych sektorach handlu sprzedaż internetowa jest bardzo problematyczna, szczególnie gdy firma oferuje produkty z krótką datą ważności bądź wymagające specyficznego przechowywania. Każdy, kto wkracza do internetu, powinien mieć opracowaną koncepcję sprzedaży oraz plan na to, jak rozreklamować się w sieci.

Nowy plan organizacyjny

W sklepie stacjonarnym wszystko funkcjonuje na mniej więcej stałym poziomie – pracownicy przyjmują dostawy, obsługują klientów, przyjmują reklamacje czy rozliczają kasę. W internecie sprawa wygląda nieco inaczej, dlatego chcąc prowadzić sprzedaż internetową konieczne będzie przeorganizowanie stanowisk pracy, zmiana obowiązków pracowniczych czy nawet redukcja personelu. Zanim więc zaczniemy handel w internecie, konieczne jest dobre przemyślenie kwestii stricte organizacyjnych. W innym przypadku rzucimy się na głęboką wodę, na której zwyczajnie możemy sobie nie poradzić. Dodatkowo może zajść konieczność przeszkolenia pracowników z obsługi systemów komputerowych – obsługa klienta w internecie to nie to samo, co w sklepie stacjonarnym. 

Duża konkurencja

W internecie nie jest łatwo się przebić. Możliwość dotarcia do nowych, a nie tylko lokalnych, klientów, niższe koszty prowadzenia działalności, ominięcie wszelkich zakazów handlu – to właśnie kusi większość właścicieli sklepów, którzy pieczołowicie rozważają możliwość przeniesienia się do sieci. Niestety, powoduje to znaczny wzrost konkurencji, która już teraz wcale nie jest mała. Należy więc zainwestować w dobrą reklamę, najlepiej internetową, aby móc trafić do potencjalnych klientów. Choć wielu konsumentów deklaruje chęć robienia zakupów w sieci, zwykle mają już oni swoje sprawdzone sklepy, z których zamawiają towar. Musimy więc przekonać do siebie klienta, na przykład licznymi promocjami czy rabatami. Niestety, oznacza to dla nas, przynajmniej w początkowym etapie działalności, ryzyko zmniejszenia przychodów bądź też nawet poniesienia straty. 

 

Może spodobać Ci się również:

unnamed file 2

Co na ściany w łazience? Jak szybko i tanio zmienić wygląd łazienki?

1 listopada 2021

Łazienka to miejsce, gdzie każdego dnia spędzamy mnóstwo czasu. Poranna toaleta lub długie kąpiele po męczącym dniu to coś, do czego wiele osób przywiązuje szczególną uwagę. Aby korzystanie z łazienki…

Czytaj więcej